مهمترین چالش خرید چیلر برای سازندگان و مالکین، عدم اطمینان به محصول با کیفیت و همچنین ظرفیت واقعی چیلر است.

با توجه به افزایش قیمت ارزهای خارجی از نظر بسیاری از سازندگان استفاده از چیلرهای خارجی توجیه پذیر نیست مضافا بر این که در صورت خرید چیلر های خارجی به علت وجود تحریم ها تامین لوازم یدکی و خدمات پس از فروش آن ها نیز با مشکلات فراوانی همراه خواهد بود و از طرفی چیلرهای ایرانی نیز معمولا با استانداردهای مناسبی عرضه نمی شوند.

عدم وجود استاندارد اجباری و همچنین عدم وجود آزمایشگاه اکرودیته استاندارد در ایران جهت تست ظرفیت سبب شده تا سازندگان از ظرفیت واقعی دستگاه خریداری شده اطمینان نداشته باشند و همچنین  از 300 شرکت، حدود 40 شرکت تولید کننده واقعی هستند و بقیه محصولات خود را به کارگاه ها یا کارخانجات دیگر سفارش می‌دهند.

راه حل کندو برای برطرف کردن این معضلات:

1- کنترل نقشه مکانیک ساختمان جهت ظرفیت واقعی موردنیاز 

2- کنترل کیفیت قطعات و مونتاژ محصول در حال تولید در خط تولید کارخانه  

3- کنترل قیمت منطقی محصول سفارش داده شده  

4- معرفی شرکت‌های تولیدکننده با کیفیت

(کلیه هزینه‌های کنترل‌ کیفی و مشاوره‌ای کندو برای خریداران بصورت رایگان می‌باشد)

کندو اولین شرکت خصوصی در هیئت تدوین 3740 چیلرفنکویل می باشد.

با توجه به افزایش قیمت ارزهای خارجی از نظر بسیاری از سازندگان استفاده از چیلرهای خارجی توجیه پذیر نیست مضافا بر این که در صورت خرید چیلر های خارجی به علت وجود تحریم ها تامین لوازم یدکی و خدمات پس از فروش آن ها نیز با مشکلات فراوانی همراه خواهد بود.

قیمت چیلرهای با کیفیت خارجی که دارای استاندارد مورد تایید باشند، حداقل 3 برابر مشابه ایرانی است.

اکثر خط تولید شرکت‌های باکیفیت، توسط جناب آقای مهندس کاشانی حصار بازدید شده‌اند.

وندورلیست کندو شامل تولیدکنندگانی است که کیفیت محصولات آن‌ها توسط جناب آقای مهندس کاشانی حصار تایید شده است.

تولیدکنندگان این وندور لیست با اطمینانی که از کیفیت محصولات خود دارند، اجازه بازدید نامحدود و سرزده به خط تولید خود جهت چک کردن چک لیست‌های محصولات سفارش داده شده را به شرکت کندو داده‌اند.

گروه مشاوران کندو با کمک متخصصان به نام این صنعت برای رفع این چالش بزرگ خدمتی جدید را ارائه می دهد تا به خریداران محترم کمک کند  چیلر و فنکوئل استاندارد و با کیفیت را از تولیدکنندگان ایرانی اما با کیفیت بالا و متناسب با نیاز ساختمان خود دریافت کنند.

مشاوره خرید چیلر

خرید چیلر : چالش ها و راه حل ها

چیلرها از اجزا اصلی سیستم های تهویه مطبوع هستند. به علت مزیت سیستم تبرید در چیلر نسبت به سیستم های تبخیری در تامین آسایش برای ساکنین، دراکثر ساختمان های با کیفیت از چیلر استفاده می کنند. مهمترین چالش خرید چیلر برای سازندگان و مالکین، عدم اطمینان به محصول با کیفیت و همچنین ظرفیت واقعی چیلر است. با توجه به افزایش قیمت ارزهای خارجی از نظر بسیاری از سازندگان استفاده از چیلرهای خارجی توجیح پذیر نیست مضافا بر این که در صورت خرید چیلر های خارجی به علت وجود تحریم ها تامین لوازم یدکی و خدمات پس از فروش آن ها نیز با مشکلات فراوانی همراه خواهد بود. سالیان بسیاری است که صنعتگران کشور عزیزمان اقدام به ساخت چیلرهای تراکمی کرده اند و با تکیه بر علم و دانش و همچنین بهره بردن از ماشین آلات دقیق، چیلرهای با کیفیت نسبتا مطلوب تولید کرده اند. شاید یکی ازبزرگترین مشکلات برای تولید کنندگان چیلر ،نبود آزمایشگاه اکرودیته استاندارد در کشور (به علت هزینه بسیار بالای تجهیز آن) و نیز نبود استاندراد اجباری در این زمینه است. این موضوع سبب شده که عده ای سودجو، اقدام به تولید چیلر هایی بی کیفیت بکنند که علاوه بر اینکه راندمان پایین(مصرف برق بالا)دارند ،دارای استهلاک و سر و صدای زیاد هستند. به دلیل عدم استاندارد اجباری برای چیلرهای هیچ ارگانی بر فعالیت تولیدکنندگان چیلر نظارت ندارد و این موضوع سبب شده تا شاهد چیلرهای با ظاهر زیبا ولی بی کیفیت در سطح کشور باشیم که در نهایت باعث به هدر رفتن سرمایه ملی و متضرر شدن مصرف کنندگان نهایی و تولیدکنندگان با کیفیت می شود.

مزیت های استفاده ازسیستم های مجهز به چیلر

امکان کنترل دما در هر یک از اتاق های آپارتمان و در نتیجه کاهش اتلاف انرژی و نیز استقلال شرایط فضاهای مختلف با یکدیگر (به عنوان مثال اگر در قسمت پذیرایی بوی نا مطبوعی باشد، در اتاق ها این بو پخش نخواهد شد) چیلرهای تراکمی به دو نوع اصلی هوا خنک و آب خنک تقسیم می شوند. چیلر های آب خنک راندمان بیشتری نسبت به هواخنک دارند اما به علت مصرف بسیار بالای آب در مناطق کم آب به ندرت در پروژه استفاده می شود.

ما چگونه به خرید چیلر با کیفیت کمک می کنیم؟

برای اینکه مالکان و سازندگان محترم بتوانند یک چیلر با کیفیت با قیمت مناسب را خریداری کنند گروه مشاوران کندو در چندین حوزه مختلف تا کنون فعالیت های متعددی داشته است که برخی از این حوزه ها عبارتند از

  1. برگزاری همایش چیلر استاندارد با رویکرد بهینه سازی انرژی جهت آگاهی اعضا نظام مهندسی
  2. نوشتن تفاهم نامه با دانشگاه های معتبر از جمله دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه تبریز، دانشگاه خیام مشهد، دانشگاه شیراز و دانشگاه آزاد واحد مشهد و دانشگاه آزاد واحد شیراز به منظور تدوین معیارهای حداقل مورد قبول در ساخت چیلر ها
  3. مشارکت جناب آقای مهندس کاشانی حصار(عضو هیئت تدوین مقررات ملی 14 و 16 ساختمان) و از اعضای هیئت مدیره گروه مشاوران ساختمانی کندو در هیئت تدوین ظوابط ساخت چیلرهای تراکمی و فنکویل.
  4. تهیه وبه روزرسانی یست پیشنهادی تولیدکنندگان با کیفیت
  5. بازدید از کارخانجات تولید کننده و بررسی کیفیت محصولات آن ها
با توجه به محدودیت های فعلی واردات چیلر، خرید از برند های داخلی با کیفیت در صورتی که بتوانید تشخیص دهید چه نوع چیلری برای ساختمانتان مناسب است (و یا دریافت مشاوره خرید چیلر مناسب) می تواند در این مقطع زمانی جوابگوی نیازها باشد.

آشنایی با نحوه عملکرد چیلر به زبان ساده

در چیلر های تراکمی ابتدا انرژی مورد نیاز جهت فرآیند تولید باربرودتی توسط کمپرسور و کندانسور و... تولید شده و در اواپراتور(مبدل) سرما به آب منتقل می شود و توسط پمپ، آب خنک شده در اواپراتور به فنکویل ها یا هواسازها پمپاژ می شود.
چیلرها دارای چهار قسمت اصلی می باشند: 1-کمپرسور 2-اواپراتور 3-کندانسور 4- شیرانبساط و سایر قسمت های فرعی که شامل شیرهای برقی، کنترلی، فن ها، پمپ و گاز مبرد می باشند.

برای مطالعه اطلاعات فنی چیلر کلیک کنید

مشاوره خرید چیلر مناسب با همفکری متخصصین

ما در گروه مشاوران ساختمانی کندو برای خرید چیلر با کیفیت با همفکری با متخصصین و برای برطرف کردن نگرانی های خریداران عزیز راه کار اصولی ذیل را زیر نظر جناب آقای مهندس کاشانی حصار پیشنهاد می کنیم

  • بررسی نقشه های معماری و اطمینان از صحت برآورد ظرفیت چیلر در خواست شده
  • معرفی تولیدکنندگان با کیفیت با توجه به ظرفیت مورد نیاز و همفکری با کارفرمای پر.ژه تا جمع بندی نهایی
  • بازدید حداقل 2 نوبت از چیلرهای سفارش داده شده به کارخانه و کنترل تطابق جزئیات ساخت با مشخصات قراردادی
  • دو نوبت سرکشی در حین نصب به عنوان نماینده خریدار

لیست برخی از بهترین شرکت های تولید چیلر در ایران

شرکت گروه مشاوران ساختمانی کندو با بررسی جامع شرکت های با کیفیت با توجه به بازدید جناب آقای مهندس کاشانی حصار از خط تولید کارخانه و همچنین بررسی تخصصی محصولات، با شرکت های ذیل قرارداد همکاری امضا نموده، تا در صورت تایید خریدار، کلیه پروسه تولید زیر نظر متخصصان کندوانجام پذیرد.

شرکت تهویه اروند

شرکت تهویه اروند با بیش از ۳۰ سال قدمت در عرصه ی تهویه مطبوع ایران با افتخار خود را یکی از نوآوران این صنعت میداند. شرکت اروند در سال ۱۳۶۵ تاسیس شد و هم اکنون کارخانه ی اصلی در شهرک صنعتی شمس آباد در زمینی به ابعاد ۵۰۰۰۰ متر مربع مستقر است. مشاوره خرید در زمینه چیلر از طرف کندو در کنار قدرت شرکت تهویه اروند می تواند به شما کمک کند.
مشاهده وب سایت تهویه اروند  

شرکت گرم ايران

شرکت گرم ايران فعاليت خود را از سال 1359 با ساخت دو نوع مشعل گازسوز آغاز نمود و به تدريج ضمن بهره گیری از تکنولوژی و دانش، توانسته توانایی خود را در زمینه تولید انواع چیلرها و مشعل ها گسترش دهد بطوریکه امروز، گرم ایران پس از سی سال تلاش و تولید بیش از 700 هزار دستگاه انواع مشعل یکی از بزرگتربن و مطرح ترین تولیدکنندگان مشعل در سطح ملی می باشد و مشاوران خرید چیلر ما این شرکت را پیشنهاد می کنند.
مشاهده وب سایت گرم ایران 

شرکت آرن تهویه پارس

شرکت آرن تهویه پارس با بیش از 25 سال تجربه موسسین خود در صنعت تاسیسات در زمینه مشاوره، طراحی و ارائه خدمات مهندسی، واردات انواع سیستم های تهویه مطبوع، فروش و خدمات پس از فروش فعالیت می نماید. محصولات شرکت آرن تهویه پارس شامل انواع داکت اسپلیت ها، فن کویل ها، مینی چیلرها و چیلرهای تراکمی اسکرال و اسکرو، پکیج های روف تاپ و سیستم های وی آر اف می باشد.
مشاهده وب سایت آرن تهویه پارس 

شرکت تهویه مانلی

شرکت تولیدی تهویه مانلی فعالیت خود را در ۲۴۰۰ متر فضای تولیدی به همراه ماشین آلات مورد نیاز و همچنین دفتر مرکزی فروش در تهران با طراحی، مهندسی، تولید و مارکتینگ سیستم های سرمایشی و تهویه ای اعم از چیلر، انواع فن کوئل، روف تاپ پکیج، اگزاست فن، هواساز، انواع فیلتر هپا و لمینارباکس شروع کرد . محصولات تولیدی دارای مزایای فراوانی از جمله صدای کم، مصرف انرژی پایین و راندمان بالا، ابعاد کم نسبت به نمونه های داخلی می باشد
مشاهده وب سایت تهویه مانلی 

شرکت پارس آراز مبدل

شرکت پارس آراز مبدل در سال ۱۳۸۰ فعالیت خود را شروع کرد و با بهره گیری از استانداردهای AP1660-TEMA-ASHREA-AR410 با تکیه بر دانش و نیروهای متخصص و مجرب واحد فنی و مهندسی خود ، جهت تولید کویل های FinPlate در ظرفیت و ابعاد مختلف و همچنین مبدل های پوسته و لوله ای (Shell and Tube) و همچنین چیلر های با کیفیت گامی موثر در بهبود رقتبت در بازارهای تولید داخلی برداشت و یکی از شرکت های خوب در زمینه خرید چیلر می باشد
مشاهده وب سایت پارس آراز مبدل 

شرکت مهراصل

شركت توليدي مهراصل در سال ۱۳۶۹ با اتكا به تجربه چندين ده ساله مديران شركت با هدف ارائه محصولات جديد با تكنولوژي روز در زمينه‌هاي تهويه مطبوع و تبريد صنعتي ثبت و افتتاح گرديد و در حال حاضر شركت توليدي مهراصل از نظر ظرفيت، وسعت كارخانجات، تنوع و پيشرفتگي ماشين‌آلات و در اختيار داشتن نيروي متخصص، بزرگترين شركت فعال در زمينه تهويه و تبريد در ايران مي باشد.
مشاهده وب سایت  

شرکت انرژی‌سبز

مجموعه Gescool با پشتوانه علمی گروهی از اساتید برتر دانشگاه‌ها و استعداد جوانان ایرانی در زمینه ساخت تجهیزات تهویه مطبوع با رویکردی دانش‌محور در حال فعالیت است. استفاده از برترین تکنولوژی روز دنیا و همکاری با معتبرترین برندهای تهویه مطبوع منجر به تولید محصولی در سطح استاندارهای بین‌المللی با رویکرد کاهش مصرف انرژی شده است. شرکت ما با دارا بودن امکانات زیربنایی اقدام به تولید دستگاه های تهویه مطبوع ؛ داکت اسپلیت- چیلر-فن کویٔل و طراحی، محاسبه و اجرای سیستم های تاسیسات مکانیکی ساختمان وارد کننده سیستم های تهویه مطبوع،طراحی و اجرای سیستم های خورشیدی،طراحی و اجرای سیستم های تاسیسات ساختمان های سبز (.N.Z.E.B)
مشاهده وب سایت  

شرکت تبخیرصنعت

شرکت صنایع تهویه تبخیر صنعت با برند تجاری TASK با بیش از ۲۰ سال سابقه در زمینه تهویه مطبوع و تاسیسات، در حال حاضر با تولید انواع چیلرهای اسکرال و اسکرو، انواع پکیج های تهویه مطبوع، انواع هواسازهای معمولی و بهداشتی و هواسازهای هیت ریکاوری و هیبریدی در حال فعالیت در جایجای ایران عزیز می باشد.
مشاهده وب سایت  

شرکت سرماآفرین

شرکت صنایع سرماآفرین ایران آشناترین نام در صنعت تهویه مطبوع کشور است و به عقیده بسیاری از پیشکسوتان این صنعت، پدر صنعت تهویه مطبوع ایران محسوب می گردد. این شرکت با قریب پنجاه سال سابقه و با بهره گیری از آخرین دستاوردهای روز جهان و بکارگیری کارشناسان با تجربه این افتخار را دارد که در بسیاری از پروژه های مهم تاسیساتی کشور شرکت داشته است . نکته حائز اهمیت این است که کلیه محصولات این شرکت براساس نقشه و دستورالعمل و روشهای تولید مدون شرکت بین المللی Carrier و مطابق با موافقتنامه های مبادله شده با این شرکت تولید می گردند.
مشاهده وب سایت  

راهنمای فنی خرید چیلر

چیلرها دارای چهار قسمت اصلی می باشند: 1-کمپرسور 2-اواپراتور 3-کندانسور 4- شیرانبساط و سایر قسمت های فرعی که شامل شیرهای برقی، کنترلی، فن ها، پمپ و گاز مبرد می باشند. در ادامه به توضیح هر یک از قسمت ها می پردازیم:

کمپرسور

یا همان موتور اصلی دستگاه که حدود 20 تا 30 درصد قیمت چیلر مربوط به این تجهیز مهم است.(بر حسب قیمت و ظرفیت دستگاه این درصد متغییر است) وظیفه کمپرسور کاهش حجم گاز و افزایش فشار و دمای گاز می باشد. گاز پس از گذشتن از کندانسور و مایع شدن، توسط کمپرسور به اواپراتور جهت تبادل سرما بین مایع مبرد(معمولا آب) و گاز سرد شده وارد می شود.
کمپرسورها انواع مختلفی دارند:

  • روتاری(دوار) 1 تا 5 تن
  • اسکرال 2.5 تا 30تن
  • رفت و برگشتی(پیستونی و ضربه ای) 5 تا 150 تن
  • اسکرو 80 تا 500 تن
  • سانتریفیور

اواپراتور

اواپراتور(مبدل) وظیفه انتقال سرما به مدار آب فن کویل ها را دارد. در این تجهیز، آب گرم وارد شده بعد انتقال حرارت با لوله های مسی ، از سوی دیگر با دمای حداقل 7 درجه سانتیگراد خارج می شود. در چیلرها معمولا از اواپراتورهای پوسته لوله استفاده می شود که دارای دو نوع می باشند:

الف: خشک در این مدل آب در پوسته جریان دارد و گاز در لوله های مسی در جریان است. معمولا در ظرفیت های پایین و متوسط از این نوع اواپراتور استفاده می شود.
ب: تر(Flooded Expansion) مبرد در پوسته و آّب در لوله جریان دارد.این نوع اواپراتور راندمان بسیار بالایی دارد و نیازمند طراحی خاص و برای ظرفیت های بالا می باشد.

کندانسور

این تجهیز وظیفه انتقال گرمایی گاز را با هوای بیرون جهت سرد کردن گاز بر عهده دارد. اواپراتور تشکیل شده است از لوله های مسی، که از داخل پره های(فین های) آلومینیومی می گذرند تا بتوان انتقال گرمایی بهتری داشت. در اواپراتورها،قطر لوله های مسی، ضخامت لوله های مسی، طول لوله مسی به کار رفته در آن، اتصال صحیح لوله های مسی به ورق آلومینیوم بسیار حائز اهمیت است. تکنولوژی ساخت کندانسور نیز بسیار حائز اهمیت است، زیرا در صورت اتصال نا صحیح فین های آلومینیوم به لوله مسی، انتقال حرارت گاز به فین آلمینیوم بدرستی صورت نمی گیرد(عمل تقطیر به درستی انجام نمی پذیرد) ودر نتیجه راندمان چیلر پایین آمده و مصرف برق افزایش می یابد. گاز وارد شده به کندانسور، در فشار ثابت همزمان با سرد شدن، تغییر فاز داده و تبدیل به مایع پر فشار می گردد و به سمت شیر انبساط هدایت می شود. فن یا فن های روی کندانسور با تولید جریان هوا، به سرعت سرد شدن گاز کمک می کنند.

شیر انبساط:

در سیکل تبرید چیلر، ابتدا مبرد بصورت مخلوط دو فازی ( بین فاز مایع و گاز) وارد کمپرسور می شود تا با افزایش فشار،دمای گاز افزایش پیدا کند.سپس گاز وارد کندانسور شده و از حالت گاز به مایع تغییر میکند و در اواپراتور، پس از دریافت گرما به گاز تبدیل می شود. قبل از وارد شدن مبرد به اواپراتور، برای انتقال بهتر دما، توسط شیر انبساط افت فشارایجاد می گردد. شیرانبساط با کنترل مقدار مبرد عبوری، دما و فشار اواپراتور را نیز کنترل می کند.

تابلو برق

این تجهیز جهت کنترل دو مدار قدرت و فرمان طراحی می شود، که از کنتاکتورها، فیوزها و کلید های جریان برای مدار قدرت و سنورهای فشار بالا و پایین ، کنترلهای فشار و کنترل دور فن و در انواع جدیدتر از PLC جهت برقراری ارتباط موثر بین دو مدار استفاده می شود. ضخامت ورق تابلو برق، تعبیه هواکش و فن، ضد گرد و غبار بودن و قرار گرفتن در محل مناسب از نکاتی است که باید به آن توجه نمود.

پمپ و فلو سوئیچ:

این تجهیز وظیفه گردش آب داخل سیکل (از چیلر به فنکویل ها یا هواسازها، را برعهده دارد. فلوسوئیج قطعه حفاظتی برای پمپ است.چنانچه جریان وجود نداشته باشد(کم بودن آب در مدار)،فرمان قطع پمپ را می دهد.

فن

این تجهیز وظیفه سرد کردن گاز مبرد در کندانسور را با ایجاد جریان هوا در بین فین ها دارد. فن های چیلر با توجه به دمای گاز مبرد و فشار در کندانسور با فرمانی که از plc می گیرند ، دورشان و تعدادشان در مدار مشخص می شود. مهمترین موضوع در انتخاب فن، برند و توان و دسیبل صدایی است.

ترموستات و آنتی فریز:

وظیفه این دو تجهیز سنس کردن دمای اواپراتور است که در صورتی که دمای آب خروجی از اواپراتور زیر 7 درجه و یا آب ورودی به اواپراتور زیر12 درجه باشد، فرمان قطع برای پمپ و چیلر صادر می شود.